Ořechy

Proč se doporučují jíst ořechy? Odpověď je jednoduchá, poskytují nám zdravé tuky, stejně jako semínka. Dá se říci, že dohromady tvoří komplexní zdroje zdravých tuků, kyselin a v neposlední řadě také bílkovin.

Ořechy jsou plody, a to buď keřů, nebo stromů. Hned na začátek je třeba připomenout fakt, že arašídy nejsou ve své podstatě ořechy, ale luštěnina, nicméně díky svým vlastnostem jsou řazeny právě k oříškům. Co tedy ořechy činí tak zdravými? Mimo výše tři zmíněné tuky, kyseliny a bílkoviny obsahují vitamin E, což je antioxidant likvidující volné radikály, hořčík, snižují obsah LDL cholesterolu (pro tělo nevhodný). Mají také protizánětlivé účinky, protože obsahují arginin, který podporuje krevní oběh.

Jaké máme druhy ořechů

  • Vlašské ořechy – Obsahují vitaminy E, B1, B6, kyselinu listovou a v průměru 70 % tuků, nenasycené mastné kyseliny (omega 3), hořčík, měď, zinek. Jsou přidávány do farmaceutik na podporu růstu nehtů a vlasů nebo zlepšení pokožky. Určitě víte, že je třeba ořechy skladovat buď vyloupané anebo usušené ve slupce.
  • Lískové ořechy – Obsahují 60 % tuků a až 20 % cukrů, omega 9 mastné kyseliny, jsou bohaté na železo a snižují riziko infarktu. Dá se z nich udělat rostlinné mléko, před mixováním se doporučují 10 hodin namočit a zbylou drť použít do pečení, kaší a podobně. Jednomu litru tekutiny odpovídá cca 100 gramů ořechů.
  • Mandle – Při větším množství jsou jedovaté kvůli kyanidu, ale toho se nemusíme bát, protože nikdo opravdu nekonzumuje obrovské kvanta mandlí. Ale obsahují také flavonoidy, které člověka chrání proti kardiovaskulárním nemocem.
  • Para ořechy – Plody Juvie ztepilé. Opět obsahují vitaminy A, B1, B2, B3, E a D. Plody obsahují okolo 70 % tuků, takže po vyloupání rychle žluknou, nevyloupané a chlazené vydrží až dva roky. Olej z ořechů se používá na pokožku a v kosmetice. Jsou také doporučovány při nervovém vyčerpání a duševní slabosti.
  • Kešu ořechy – Plody Ledvinovníku západního, kdy je cenné i jeho dřevo. Obsahují hodně kyseliny listové, mají nejvyšší obsah hořčíku ze všech ořechů, také jsou dobré při podrážděnosti, slabosti a únavě. Vyjímkou ve velkém množství není ani hořčík, draslík a fosfor
  • Piniové ořechy – Jsou to vlastně semínka borovice, mají hodně vitaminu B1, železa, tuku a bílkovin. Jsou velmi dobře stravitelné a opět se doporučují při stresu a poruchách nervového systému
  • Pistácie – Jsou velmi podobné piniovým oříškům s vysokým obsahem bílkovin, za to mají o něco menší množství tuku. Jsou nadopovány železem. Jedí je i kulturisté protože jsou podporou tvorby svalové hmoty.
  • Makadamové ořechy – Významný zdroj manganu a důležitých antioxidantů – selenu a vitaminu E, obsahují kompletní esenciální aminokyseliny (stavební látky bílkovin). Doporučují se po zvýšené námaze na regeneraci svalů.
Čtěte také:   Nové označování potravin

Vzhledem k tomu, že ořechy obsahují spoustu tuků, dá se z nich udělat domácí ořechové máslo. Stačí jen rozmixovat požadované množství ořechů a vznikne vám hmota (máslo), které můžete ve své kuchyni libovolně použít. Mezi nejpopulárnější patří másla arašídová, mandlová nebo kešu.

To byl jen výčet těch známější oříšků, další jsou např:

  • Pekanové ořechy
  • Kosové ořechy
  • Kaštany
  • Kakaové boby
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterDigg thisEmail this to someoneSdílejte prosím!

Mohlo by vás zajímat...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Advertisment ad adsense adlogger