Quinoa nebo merlík?

Potravina jménem quinoa je jedna z těch, která se do podvědomí Čechů začala dostávat až v posledních letech. Proč je tak výjimečná a k čemu je dobrá? Není třeba, abyste vyznávali alternativní kuchyň, pokud máte nadšení a chuť objevovat nové věci, quinoa je pro vás ideální.

Merlík čilský, jak už název napovídá, je pseuodoobilovina a pochází z Jižní Ameriky, patří mezi nejstarší plodiny vůbec. Proč pseuodoobilovina? Quinoa je dvouděložná stejně jako pohanka či amarant, také neobahuje lepek, což je vhodné pro lidi trpící celiakií.

Její výjimečnost spočívá v bohatém obsahu bílkovin, a tak se dostává na přední příčky výživově hodnotných potravin. Dále obsahuje hořčík a vitamín B2, B3, B5, vápník, hořčík, fosfor apod. Pomáhá snižovat krevní tlak, předcházet kardiovaskulárním chorobám a rakovině. Je taktéž vhodná pro diabetiky a při redukční dietě.

Nejčastěji se používá v úpravách stejně jako rýže, což znamená, že může být jak ve slané variantě, tak i ve sladké. Populární je chladný zeleninový salát z merlíku, nebo slaný zeleninový pokrm podobný právě rizotu, dobře poslouží také jaké zahuštění do polévek. Sladká varianta může být v podobě kaší s ovocem či kompotem. Quinou vařte podle návodu na obalu, ale obecně hotovou quinou poznáte podle toho, že zprůsvitní a klíček bude více vidět.

Z quinoi se také vyrábí mouka, nicméně pokud se rozhodnete tuto mouku použít, doporučujeme ji alespoň namíchat s jinými druhy, aby se výsledný produkt tolik nerozpadal. Další její nevýhodou může být cena, nicméně pokud si ji dopřejete občas, vaše peněženka to nepocítí. Quinou určitě stojí za to vyzkoušet, neboť je lehce stravitelná a ideální do vyváženého a pestrého jídelníčku.

Čtěte také:   Jak na zdravé obědy?
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterDigg thisEmail this to someoneSdílejte prosím!

Mohlo by vás zajímat...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Advertisment ad adsense adlogger