Rozmanitost rostlinných olejů

Ne všichni jistě ví, že rostlinných olejů existuje nespočet druhů, znalost některých končí u olivového a řepkového oleje, které jsou nejčastěji používány v české kuchyni.

A že oleje jsou nezdravé? Není to tak úplně pravda, teda pokud v oleji nesmažíte a dbáte, abyste se vyvarovali úpravě při příliš vysokých teplotách, naopak některé oleje jsou i tzv. superfood, čili obsahují spoustu minerálů a vitamínů nezbytných pro náš organismus.

Je třeba rozpoznat dobrou kvalitu a vyvarovat se koupi nekvalitního oleje, např. u olivového oleje platí, že čím tmavší láhev, tím kvalitnější olej.

A jak lze kvalitativně rozlišit druhy olejů? Mezi ty známější patří Extra panenský, který je lisovaný za studena a nemá žádnou tepelnou úpravu. Mnozí z vás si jistě myslí, že je vhodný jen do salátů, ale klidně se nemusíte bát jej použít na lehké restování zeleniny či masa. S tím úzce souvisí další druh oleje – panenský, jehož kvalita je už nižší. Další oleje oproti těmto panenským svou kvalitou a obsahem minerálních látek už nejsou tak vhodné, rafinovaný olej už nemá vitamíny a cenné látky a olej z pokrutin zásadně nekupovat, protože je to v podstatě olej ze zbylé drti, kdy se lisoval olej extra panenský.

Které oleje jsou nejlepší pro využití v domácnosti?

Kokosový olej

Získává se lisováním z kokosové dužiny. Je bohatý na vitamíny E, C a A. Je to učiněný zázrak pro péči o zevnějšek, používá se místo tělového mléka, balzámů na rty, je vhodný jako mast proti ekzémům, zábal na vlasy pro roztřepené konečky. Panenský kokosový olej se používá při masážích. Dietology je doporučován při dietě, protože se déle tráví a neobsahuje žádný cholesterol. To je jen malé množství toho, na co je kokosový olej dobrý, rozhodně se ho vyplatí mít v domácnosti, je to všestranný pomocník.

Čtěte také:   (Ne)známé výrobky zdravé výživy

Mandlový olej

V potravinářství nemá tak hojné využití, hodí se spíš do salátů, dresinků apod. Uplatnění najde spíš v kosmetickém průmyslu nebo opět u masáží, protože je sladký s lehce nasládlou vůní. Obsahuje vitamíny A, E, hořčík, fosfor, draslík a vápník.

Sezamové a Arašídové oleje

Tato dvojice olejů se využívá především ve východních kuchyních, zejména v asijských a čínských. Oba dva obsahují nenasycené mastné kyseliny, sezamový navíc mastné kyseliny omega 6.

Lněný olej

Lisuje se za studena ze lnu setého a je vhodný jako doplněk stravy, protože obsahuje omega 3 mastné kyseliny, má výraznou chuť i pach.

Konopný olej

Pozor, nejedná se o rostlinu obsahující THC, ale pro oleje se používají semena rostliny konopí setého. Je bohatý na nenasycené mastné omega 3 a 6 kyseliny, již jedna lžíce denně dokáže zastoupit jejich potřebné množství. Používá se ve studené kuchyni, pro teplou kuchyni není vhodný, vzhledem k obsažení zdraví prospěšných látek dojde teplem k degradaci. Barva konopného oleje je světle až tmavě zelená.

 

To byl výčet těch nejzdravějších rostlinných olejů, které se určitě nemusíme bát používat v kuchyni, protože jejich složení je správné a pro tělo nezbytně důležité. Zvlášť některé druhy by na našem jídelníčku neměly chybět, chceme-li si zachovat vitalitu a zdraví.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterDigg thisEmail this to someoneSdílejte prosím!

Mohlo by vás zajímat...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Advertisment ad adsense adlogger