Proč vláknina?

Z všemožných reklamních kampaní, potravin v super a hypermarketech na nás útočí potraviny s vysokým obsahem vlákniny. Jak už to tak bývá, některé výrobky jsou zdraví prospěšné, některé ne, zejména kvůli velkému množství cukru. Ale co ta vláknina vlastně je a proč o ní každý mluví?

V potravinách můžeme naleznout dva druhy vlákniny, nerozpustnou a rozpustnou. Rozpustná je zdrojem energie a v trávicím traktu fermentuje, má schopnost na sebe navázat vodu, a tak se zvětšuje, což vede k tomu, že se cítíme být déle nasyceni. Nerozpustná v trávicím traktu nefermentuje, tudíž nemůže být považována za zdroj energie. K čemu je tedy dobrá? Pomáhá nejen při hubnutí, ale také podporuje peristaltiku a má schopnost na sebe vázat toxické látky vznikající při trávení, dá se tedy říci, že je prevencí proti rakovině. Dostatek vlákniny pomáhá taktéž při zácpě.

A kolik vlákniny je třeba denně přijmout? Názory odborníků se liší, ale v průměru by to mělo být zhruba 30 gramů na osobu, u dětí samozřejmě míň. Které potraviny obsahují nejvíce vlákniny? Trpíte-li často zácpou, sáhněte po sušeném ovoci, meruňky a švestky účinkují skoro okamžitě. Mezi plodiny z našich končin stojí za zmínku hrušky a jablka, hodí se jako zdravá svačinka a obsahují jednak hodně vlákniny, ale také vitaminu C. Dalším dobrým zdrojem jsou luštěniny, hlavně hrách a fazole, mimoto obsahují také spoustu bílkovin a železa (nezapomeňte je správně upravit, aby nenadýmaly). Stejně tak je dobrá pohanka, už jste zkoušeli pohankovou kaši na sladko? A u exotického ovoce sáhněte po avokádu, zdravé tuky v kombinaci s vlákninou jsou nezbytnou součástí zdravého a vyváženého jídelníčku.

Čtěte také:   Jaké bylinky sbírat na jaře?
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Digg this
Digg
Email this to someone
email
Sdílejte prosím!

Mohlo by vás zajímat...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *