Proč vláknina?

Z všemožných reklamních kampaní, potravin v super a hypermarketech na nás útočí potraviny s vysokým obsahem vlákniny. Jak už to tak bývá, některé výrobky jsou zdraví prospěšné, některé ne, zejména kvůli velkému množství cukru. Ale co ta vláknina vlastně je a proč o ní každý mluví?

V potravinách můžeme naleznout dva druhy vlákniny, nerozpustnou a rozpustnou. Rozpustná je zdrojem energie a v trávicím traktu fermentuje, má schopnost na sebe navázat vodu, a tak se zvětšuje, což vede k tomu, že se cítíme být déle nasyceni. Nerozpustná v trávicím traktu nefermentuje, tudíž nemůže být považována za zdroj energie. K čemu je tedy dobrá? Pomáhá nejen při hubnutí, ale také podporuje peristaltiku a má schopnost na sebe vázat toxické látky vznikající při trávení, dá se tedy říci, že je prevencí proti rakovině. Dostatek vlákniny pomáhá taktéž při zácpě.

A kolik vlákniny je třeba denně přijmout? Názory odborníků se liší, ale v průměru by to mělo být zhruba 30 gramů na osobu, u dětí samozřejmě míň. Které potraviny obsahují nejvíce vlákniny? Trpíte-li často zácpou, sáhněte po sušeném ovoci, meruňky a švestky účinkují skoro okamžitě. Mezi plodiny z našich končin stojí za zmínku hrušky a jablka, hodí se jako zdravá svačinka a obsahují jednak hodně vlákniny, ale také vitaminu C. Dalším dobrým zdrojem jsou luštěniny, hlavně hrách a fazole, mimoto obsahují také spoustu bílkovin a železa (nezapomeňte je správně upravit, aby nenadýmaly). Stejně tak je dobrá pohanka, už jste zkoušeli pohankovou kaši na sladko? A u exotického ovoce sáhněte po avokádu, zdravé tuky v kombinaci s vlákninou jsou nezbytnou součástí zdravého a vyváženého jídelníčku.

Čtěte také:   Psyllium
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterDigg thisEmail this to someoneSdílejte prosím!

Mohlo by vás zajímat...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Advertisment ad adsense adlogger